2 min read

Een gestroomlijnd order to cash-proces vereist maatwerk

Featured Image

Voor het stroomlijnen van het order to cash-proces is geen blauwdruk beschikbaar. In sommige gevallen voldoet de standaard functionaliteit van een ERP-systeem. Wanneer die functionaliteit tekort schiet, wijken organisaties vaak uit naar losstaande systemen. Data wordt in dit geval meestal handmatig overgezet, al dan niet door gebruik te maken van Excel-bestanden. Dit is te overzien wanneer processen overzichtelijk zijn en ongecompliceerd. Maar wanneer uw organisatie te maken heeft met complexe financiële bedrijfsprocessen, schiet deze aanpak schromelijk tekort.

New call-to-action

Pakketjes van A naar B, hoe ingewikkeld kan het zijn?

Neem bijvoorbeeld een groot bezorgbedrijf, dat ieder jaar miljoenen pakketjes voor partijen zoals Amazon afhandelt. Voor de afhandeling van deze pakketjes heeft het bedrijf te maken met gedetailleerde prijsafspraken die afhankelijk zijn van verschillende factoren zoals afmeting, soort product of condities per postcodegebied. Al deze afspraken sloeg het bedrijf op in verschillende systemen, waarbij het voor de facturatie ook nog eens rekening moest houden met staffels die gelden bij bepaalde discrepanties. Bepaalde commerciële afspraken waren zelfs zo ingewikkeld dat ze technisch niet te verwerken waren en sommige zaken zelfs niet konden worden doorbelast of gefactureerd. Door deze aanpak liep het bedrijf het gevaar iedere week al gauw € 100.000,- aan inkomsten mis te lopen.

Meer vakantie, meer werk?

Het tweede voorbeeld betreft een organisatie met meerdere vakantieparken in Nederland met een groeiende hoeveelheid vakantiehuisjes die particulier eigendom zijn. Vanuit de organisatie worden een aantal zaken centraal geregeld die ook doorbelast moeten worden aan de verschillende huiseigenaren. Denk aan zaken zoals onderhoud, gebruik van faciliteiten en verhuurbemiddeling. Deze informatie werd decentraal opgeslagen in verschillende systemen, waardoor delen van het proces noodgedwongen nog veelal handmatig werden uitgevoerd. Dit maakte het consolideren en doorbelasten van de verschillende diensten en het toepassen van afwijkende afspraken erg lastig.

Complexiteit vereist flexibiliteit

Maar hoe complex hun financiële processen ook zijn; toch kunnen ook dit soort organisaties hun order to cash-proces automatiseren. Dat vereist alleen wel het nodige maatwerk.
De oplossing voor dit soort bedrijven ligt daarom in software met meer (intuïtieve) functionaliteit. De kracht hiervan zit in de flexibiliteit waarmee het in te richten is naar de gewenste processen van de organisatie. Zo hoeft een organisatie zich niet te laten beperken door de standaard functionaliteit van een financieel systeem.

Zo konden zowel het bezorgbedrijf als de organisatie met vakantieparken na het analyseren en optimaliseren van hun bestaande proces, de stap zetten naar het ontwikkelen van een maatwerk-facturatie oplossing. Die maakt het mogelijk dat nu alle individuele afspraken per klant centraal kunnen worden vastgelegd, de noodzakelijke berekeningen (in tegenstelling tot voorheen) wél kunnen worden uitgevoerd en facturen volledig en correct gegenereerd kunnen worden. Door de gerealiseerde koppeling met hun bestaande financiële systemen verloopt de volledige afhandeling hiervan nu even soepel als hun kernprocessen. 

Wilt u ook uw financiële processen optimaliseren? Download ons whitepaper en lees meer over de voordelen van het automatiseren van uw order to cash-proces. 

Paul-1

Paul van der Lee
Salesmanager

Hoe Finance de organisatie meer data-gedreven kan maken

Door verdere digitalisering en automatisering wordt de financiële afdeling steeds meer data-gedreven. Wat betekent dit voor het werk van de financieel professional? En hoe kan Finance de interne...

3 basisprincipes voor de moderne financiële organisatie

Dagelijks ben ik in contact met diverse organisaties die hun, vaak complexe, financiële processen willen optimaliseren. Hoewel dat het nodige advies op maat betekent, zie ik ook een gemene deler in...

3 tips voor Finance om duurzame klantrelaties op te bouwen

Hoe groot of klein uw bedrijf ook is, een goede relatie met uw klanten onderhouden is een van uw hoogste prioriteiten. Want het kost zoals we allemaal wel weten meer moeite om een nieuwe klant binnen...