3 min read
De impact van e-factureren op credit managers
Waar facturen voorheen vooral als pdf via email werden verstuurd, worden deze steeds vaker uitgewisseld rechtstreeks tussen financiële systemen,...
2 min read
Anoek van der Riet 9-okt-2024 10:04:43
In een tijd waarin bedrijven worden geconfronteerd met uitdagingen zoals stijgende inflatie, verstoringen in de toeleveringsketen en een toenemend aantal faillissementen, is het optimaliseren van financiële processen cruciaal. De recente Order to Cash Monitor 2024 onthult dat veel bedrijven nog steeds worstelen met een gefragmenteerd Order to Cash proces. Dat terwijl een geïntegreerde benadering van het O2C-proces niet alleen de liquiditeit kan verbeteren, maar ook de algehele efficiëntie en klanttevredenheid kan verhogen.
Het Order to Cash proces, wat begint op het moment dat een klant een order plaatst en eindigt als de betaling ontvangen is, heeft een grote invloed op de liquiditeit en financiële gezondheid van een organisatie.
Hoe langer dit proces duurt, hoe langer een ondernemer op z’n geld moet wachten. Geld dat misschien wel hard nodig is om de eigen rekeningen te betalen, om de lonen van medewerkers te voldoen of om te investeren in de toekomst. Ieder bedrijf is dus gebaat bij een zo kort mogelijk O2C-proces.
Het O2C-proces bestaat uit verschillende deelprocessen, waaronder facturatie, debiteurenbeheer en het ontvangen en verwerken van de betaling. Elk van deze stappen is nauw met elkaar verbonden en inefficiënties in één deelproces kunnen een domino-effect hebben op de rest van het proces.
Maar uit onderzoek onder meer dan 250 Nederlandse bedrijven blijkt dat de verschillende stappen van het O2C-proces vaak als losse onderdelen worden behandeld. Dit kan leiden tot fouten en vertragingen in het proces. Zo kunnen fouten in de orderverwerking leiden tot incorrecte facturen, wat op zijn beurt kan leiden tot betalingsdisputen en vertragingen in de cashflow.
Kortom; het Order to Cash proces als één integraal geheel behandelen, kan een organisatie veel voordelen opleveren. Automatisering kan hierbij helpen, evenals training van medewerkers. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt hoe hun werk bijdraagt aan het gehele O2C-proces en daarmee de cashflow van het bedrijf.
Daarnaast is het belangrijk om KPI’s voor het gehele proces op te stellen en deze regelmatig te monitoren. Op dit moment monitort slechts zo’n 7% van de bedrijven het gehele proces. Daar valt dus nog veel winst te behalen!
3 min read
Waar facturen voorheen vooral als pdf via email werden verstuurd, worden deze steeds vaker uitgewisseld rechtstreeks tussen financiële systemen,...
5 min read
In een tijd waarin bedrijven worden geconfronteerd met uitdagingen zoals stijgende inflatie, verstoringen in de toeleveringsketen en een toenemend...
3 min read
Bedrijven laten soms miljoenen euro's aan liquiditeit liggen. Tussen de bestelling van een klant en het ontvangen van de betaling zit gemiddeld meer...