1 min read

Een efficiënt Order to Cash proces

Featured Image

Als financieel professional wilt u zo min mogelijk last ondervinden van de administratieve rompslomp. Alle tijdsverspilling, onnodige kosten en energievreters moet u elimineren. Maar hoe doe u dat? Hoe richt u uw Order to Cash (O2C) proces efficiënt en zo slim mogelijk in? In het tweede deel van dit tweeluik ga ik verder met het beantwoorden van deze vraag.

Maak gebruik van bestaande databronnen

Voor een efficiënt order to cash (O2C) proces is het belangrijk om gebruik te maken van bestaande databronnen zoals een ERP systeem of CRM. Door deze slim te integreren komen alle beschikbare informatie met zo min mogelijk handelingen in de financiële administratie. Hiermee kan de factuur ‘met een druk op de knop’ verstuurd worden.

Debiteurenbeheer

Binnen een financieel systeem zoals Unit4 Financials kunnen betalingsgegevens ontvangen worden vanuit verschillende bronnen, waardoor ook de openstaande facturen op een overzichtelijke wijze kunnen worden opgevolgd. Hierdoor kunt u veel tijd besparen.

Rapportage en analyse

Recentelijk was ik nog bij een klant waar de prestaties van de financiële afdeling niet inzichtelijk waren. Om toch maandelijks iets van kengetallen te kunnen tonen, werden er diverse datasheets aan elkaar geknoopt. Men vond dit toch wel tijdrovend en foutgevoelig. Langzaam kwam daar het besef dat de organisatie achter de feiten aanliep.

Om de organisatie als deze te verbeteren, is het belangrijk om alle financiële processen te inventariseren, te meten en terug te koppelen. Wanneer de geconsolideerde gegevens in een tool juist en realtime beschikbaar zijn, dan heeft een organisatie altijd de volledige waarheid van het order to cash proces inzichtelijk.

Lees ook het eerste deel: Slim inrichten van het order to cash proces (1) >

Wilt u weten hoe het O2C proces binnen uw organisatie slimmer ingericht kan worden? Ik nodig u graag uit voor een gesprek.

Paul 250x250

Paul van der Lee
Salesmanager

Hoe Finance de organisatie meer data-gedreven kan maken

Door verdere digitalisering en automatisering wordt de financiële afdeling steeds meer data-gedreven. Wat betekent dit voor het werk van de financieel professional? En hoe kan Finance de interne...

3 basisprincipes voor de moderne financiële organisatie

Dagelijks ben ik in contact met diverse organisaties die hun, vaak complexe, financiële processen willen optimaliseren. Hoewel dat het nodige advies op maat betekent, zie ik ook een gemene deler in...

3 tips voor Finance om duurzame klantrelaties op te bouwen

Hoe groot of klein uw bedrijf ook is, een goede relatie met uw klanten onderhouden is een van uw hoogste prioriteiten. Want het kost zoals we allemaal wel weten meer moeite om een nieuwe klant binnen...