Een efficiënt Order to Cash proces

Als financieel professional wilt u zo min mogelijk last ondervinden van de administratieve rompslomp. Alle tijdsverspilling, onnodige kosten en energievreters moet u elimineren. Maar hoe doe u dat? Hoe richt u uw Order to Cash (O2C) proces zo slim mogelijk in? In het tweede deel van deze tweeluik ga ik verder met het beantwoorden van deze vraag. Benieuwd naar deel 1 ‘Slimmer inrichten van het Order to Cash proces’? Lees verder

Maak gebruik van bestaande databronnen

Voor een efficiënt Order to Cash proces is het belangrijk om gebruik te maken van bestaande databronnen zoals een ERP systeem of CRM. Door deze slim te integreren komen alle beschikbare informatie met zo min mogelijk handelingen in de financiële administratie. Hiermee kan de factuur ‘met een druk op de knop’ verstuurd worden.

Debiteurenbeheer

Binnen een financieel systeem zoals Unit4 Financials kunnen betalingsgegevens ontvangen worden vanuit verschillende bronnen, waardoor ook de openstaande facturen op een overzichtelijke wijze kunnen worden opgevolgd. Hierdoor kunt u veel tijd besparen.

Rapportage en analyse

Recentelijk was ik nog bij een klant waar de prestaties van de financiële afdeling niet inzichtelijk waren. Om toch maandelijks iets van kengetallen te kunnen tonen, werden er diverse datasheets aan elkaar geknoopt. Men vond dit toch wel tijdrovend en foutgevoelig. Langzaam kwam daar het besef dat de organisatie achter de feiten aanliep.

Om de organisatie als deze te verbeteren, is het belangrijk om alle financiële processen te inventariseren, te meten en terug te koppelen. Wanneer de geconsolideerde gegevens in een tool juist en realtime beschikbaar zijn, dan heeft een organisatie altijd de volledige waarheid van het order-to-cash proces inzichtelijk.

Lees ook het eerste deel: Slim inrichten van het Order to Cash proces (1) >