4 min read

Cashflow verbeteren: 4 knoppen waar jij aan kunt draaien

Featured Image

Het Order to Cash proces speelt een grote rol in de cashflow van een organisatie. Een efficiënt Order to Cash proces zorgt namelijk niet alleen voor snellere betalingen, maar ook voor grip op de geldstromen. Daarnaast bespaar je tijd en kosten doordat je niet continu achter je geld aan hoeft. Door dit proces onder handen te nemen, kun je dan ook de cashflow van je organisatie verbeteren.

Voor organisaties is het belangrijk om inzicht te hebben in wanneer het geld voor geleverde producten of diensten daadwerkelijk op de bankrekening staat. Dat geld heb je immers nodig om bijvoorbeeld leveranciers en salarissen op tijd te betalen, of om investeringen te doen.

Kortom; organisaties hebben behoefte aan 'cash' zodat ze niet alleen aan hun verplichtingen kunnen voldoen, maar ook zodat ze zich klaar kunnen maken voor de toekomst. 

 

Cashflow verbeteren met Order to Cash proces

Maar hoe kun je die cashflow verbeteren en meer 'cash' beschikbaar krijgen? Daar komt het Order to Cash proces om de hoek kijken. Want als klanten hun facturen niet (op tijd) betalen, dan moet jij nog langer op je geld wachten. Er zijn een aantal knoppen waaraan jij kunt draaien, om de doorlooptijd van het Order to Cash proces te verminderen en sneller betaald te krijgen. 

 

Adequaat debiteurenbeheer

Als een klant niet op tijd betaalt, dan kun je dit met adequaat debiteurenbeheer snel en efficiënt opvolgen. Natuurlijk door het op tijd versturen van aanmaningen, maar ook door goed te kijken naar het profiel van de klant. Is hij altijd een nette betaler geweest of een notoire wanbetaler? Is hij een grote of een kleine afnemer? Stem hier jouw aanpak op af! In het geval van debiteurenbeheer is een one size fits all-aanpak absoluut geen slimme keuze. 

 

Verstuur de facturen op tijd

Verstuur je facturen zo snel mogelijk, bijvoorbeeld direct nadat de dienst of het product geleverd is. Daarmee hoef je echt niet altijd te wachten tot het einde van een vaste facturatiecyclus. Hoe eerder je factuur de deur uit is, hoe eerder je de betaling binnenkrijgt. Door de uitgaande facturatiestroom te automatiseren versnel je dit (deel)proces; de facturen worden automatisch opgemaakt op basis van de gegevens uit je ERP- of ordersysteem. Vervolgens wordt deze automatisch naar de juiste collega doorgestuurd ter goedkeuring, waarna hij vanzelf naar de klant wordt verstuurd. 

 

Stuur kwalitatief goede facturen

Zorg dat de facturen juist zijn! Dus dat ze de correcte informatie bevatten over geleverde diensten of producten. Denk hierbij aan correcte bedragen (inclusief btw-berekening), het vermelden van een bestelnummer en de wettelijk verplichte vermeldingen. Klanten stellen het betalen van een factuur namelijk meestal uit als deze niet klopt. Door goede facturen te versturen, voorkom je discussies, klachten, uitstelgedrag én verbeter je dus je cashflow. 

 

Zet in op kredietbeheer

Beoordeel bij het aangaan van een relatie of de klant kredietwaardig is. Met betrouwbare en actuele data over het betaalgedrag van (potentiële) klanten, kun je goed inschatten hoe groot het debiteurenrisico is dat je loopt als je met deze partij in zee gaat.

Sterk kredietbeheer draait niet alleen om het screenen van nieuwe klanten. Het is belangrijk om continu het betaalgedrag van al je klanten te monitoren. Op basis hiervan kun je het debiteurenbeheer namelijk aanpassen. Daarnaast kun je deze informatie gebruiken in onderhandelingen met de klant. 

 

Het order to cash proces optimaliseren is financiële ruimte creëren

Het mag dus duidelijk zijn dat het order to cash proces mede bepalend is voor de cashflow van jouw organisatie. Mits goed ingericht kan het order to cash proces de cashflow van jouw organisatie flink verbeteren. Wil je meer weten over de voordelen van een gestroomlijnd en geautomatiseerd Order to Cash proces? En over hoe dat er dan uitziet? Lees dan de whitepaper 'Slim factureren en incasseren: Automatiseer je order to cash proces'

Download whitepaper

Of plan een vrijblijvend adviesgesprek in

 

Tino wendriks 250

Tino Wendriks
Directeur & Business Consultant

MIS NIKS door je te abonneren op onze blog updates! 

 

Hoe selecteer je de juiste Unit4 implementatiepartner?

De juiste Unit4 partner voor jouw organisatie bedoelen we dan. De juiste partner is niet noodzakelijk de bekendste naam die op alle A-locaties adverteert, ook niet per se de partner die je...

Checklist: is Credit Management software iets voor mij?

Vraag je je af of het automatiseren van je debiteurenbeheer iets voor jou is? En heb je nog geen duidelijk beeld van de voordelen van dedicated Credit Management software? In deze checklist zetten we...

Factureren in Excel versus automatisch factureren: wat kies jij?

Lange tijd was factureren in Excel de heilige graal. Maar sinds de komst van het befaamde spreadsheet-programma zijn er tal van nieuwe oplossingen ontstaan, zo ook voor automatisch factureren. Is...