Order to Cash

Automatiseer je complete O2C proces van het ontvangen en verwerken van orders tot aan de betaling van de factuur.


Download onze whitepaper en lees meer over de voordelen van het automatiseren van je order to cash proces of download onze brochure en lees meer over welke software jouw order to cash-proces kan ondersteunen.

Download whitepaper  Download Brochure

Wat is Order to Cash automation?

Omdat het order to cash proces voor iedere organisatie anders kan werken is een eenduidige definitie niet makkelijk te geven.

Over het algemeen kun je zeggen dat het order to cash proces er als volgt uitziet. Vanuit een klantorder of -contract wordt een dienst of product geleverd die gefactureerd dient te worden. Mocht deze factuur niet op tijd worden betaald, dan vindt er debiteurenbeheer plaats, de factuur wordt opgevolgd. Na het incasseren van de uiteindelijke betaling wordt het proces periodiek afgesloten met rapportages en dashboards en het sturen op KPI’s, zoals het verlagen van de DSO en het werkkapitaal.

Het order to cash proces

Het O2C proces verschilt per organisatie

Hoe het order to cash proces werkelijk verloopt is sterk afhankelijk van de organisatie en bijvoorbeeld de productiestrategie die gekozen wordt. Het proces van een gemeente ziet er bijvoorbeeld anders uit dan het proces van een bouwbedrijf. Andere factoren die van invloed kunnen zijn op de inrichting van het order to cash proces zijn:

  • Betalingsvorm: de keuze die een organisatie maakt om te werken met aanbetalingen, nabetalingen of op basis van abonnementsvormen is van invloed op het O2C proces.
  • Wensen en eisen van de klant: denk bijvoorbeeld aan overheidsklanten die hun facturen via het Peppol netwerk willen ontvangen of klanten die met zogenaamde self-billing facturen werken.
  • Inrichting van (deel)processen: er kunnen verschillende soorten (deel)processen lopen binnen één organisatie. En die kunnen sterk afwijken in complexiteit en omvang. Het is bijvoorbeeld niet zo dat ieder deelproces binnen het order to cash domein op dezelfde wijze verloopt. Vaak gaat het om tientallen (deel)processen die idealiter zo efficiënt mogelijk ingericht moeten zijn. Maar meestal zijn ze dat niet. Dit is ook heel moeilijk, onder andere omdat er verschillende stakeholders binnen én buiten de organisatie betrokken zijn. Communicatie is hierbij essentieel, maar daar ontbreekt het nogal eens aan.

Lees in onze whitepaper meer over het order to cash proces en het optimaliseren hiervan.

Download whitepaper

 

Waarom order to cash automatiseren?

Met order to cash automation realiseer je kostenbesparingen en procesverbeteringen. Door deze procesverbeteringen kan jij je focussen op je core business. Door het automatiseren en daarmee efficiënter inrichten van dit proces ben je in staat om meer orders te ontvangen, in te voeren en te verwerken, zonder de controle daarop te verliezen.

We hebben de problemen die organisaties tegenkomen in het order to cash proces hieronder kort weergegeven.

Ben je benieuwd hoe je jouw order to cash proces kunt automatiseren? Download onze brochure.   

 Download Brochure

 

Voordelen van order to cash automatisering

Natuurlijk is automatisering niet de heilige graal. Wanneer je automtisering niet juist toepast kan het je zelfs meer tijd en geld kost, omdat de oplossing onvoldoende aansluit op de wensen, eisen en processen van de klant. Bestaande ERP en/of boekhoudsystemen zijn zeker in de basis in staat om bijvoorbeeld een verkoopfactuur uit te sturen. Maar het eenvoudig versturen van facturen in bulk met bepaalde business rules of het aanbieden van facturen in verschillende formaten en via verschillende netwerken (Peppol bijvoorbeeld) is vaak al een probleem. 

Wat zijn de voordelen van order to cash automation?

Binnen Diesis hebben we een ROI model ontwikkeld. Hiermee proberen we je bewust te maken van verborgen kosten en gemiste opbrengsten van een niet geautomatiseerd order to cash proces. Het model geeft uiteindelijk aan wat de terugverdientijd kan zijn van een geautomatiseerde oplossing.

Wil je graag weten wat dit voor jouw organisatie is? Neem dan contact met ons op. 

Laat je ROI berekenen

 

Order to cash software oplossingen

Het O2C proces, van het ontvangen en verwerken van orders tot aan de betaling van de klant en alle tussenliggende handelingen, bestaat uit verschillende deelprocessen. Bij Diesis leveren wij oplossingen voor de diverse deelprocessen:

 

Uitgaande Facturatie

Met onze facturatie software automatiseren wij de volledige uitgaande facturatiestroom. Wij ontvangen de factuurgegevens en transformeren deze naar het gewenste output formaat (denk bijvoorbeeld aan PDF, Peppol, UBL, etc.). Eventueel kunnen de facturen verrijkt worden met bijvoorbeeld bijlagen of een betaallink. De factuur kan in een workflow goedgekeurd worden en vervolgens via diverse distributiemethodes (post, email, (e-)facturatienetwerk) verzonden worden.

Lees meer over facturatie >

Uitgaande facturatie software in het o2c proces

 

Debiteurenbeheer

Een betere cashflow, duidelijke rapportages en effectieve communicatie dankzij één applicatie. Onze debiteurenbeheer software biedt actueel inzicht in het betalingsgedrag van al je debiteuren met een centraal dossier, het debiteurenportaal maakt selfservice credit management mogelijk, je hebt duidelijk inzicht in de klachafhandeling met het klachtendossier, we bieden een makkelijke mailintegratie en met onze workflows breng je structuur aan in jouw maningscyclus. 

Lees meer over debiteurenbeheer >

Debiteurenbeheer software in het o2c proces

 

Kredietbeheer

Binnen het order to cash proces is kredietbeheer een belangrijk onderdeel. Voorkom onbetaalde facturen door zaken te doen met solide ondernemingen. Met onze kredietrapporten maak je als ondernemer een betere inschatting van financiële risico’s. Ook zie je mooie kansen eerder aankomen en kun je tijdig met Sales je plannen bijstellen. Zo krijg je meer grip op dit order to cash deelproces.

Lees meer over kredietbeheer >

 

Kredietbeheer software in het o2c proces

Incasseren

Het incasseren van verkoopfacturen dient zo efficiënt mogelijk te gebeuren. Door het vermelden van een betaallink of een QR-code wordt de klant direct doorgelinkt naar zijn of haar bank. De betaling zal altijd volledig zijn en de opgegeven referentie wordt automatisch met de betaling meegenomen zodat de betaling altijd afgeletterd kan worden met de factuur.  Voor Unit4 Financials gebruikers zorgen we tevens voor een volledige bankafschriftenverwerking, waarbij de facturen automatisch worden afgeletterd.

Lees meer over incasseren >

Incasseren binnen het o2c proces

 

Rapporteren

Onze oplossingen bieden alles wat je nodig hebt om het O2C proces binnen jouw organisatie efficiënt en geautomatiseerd te laten verlopen. Om knelpunten te herkennen, te voorspellen en verder te optimaliseren is het echter van belang dat je goed kunt rapporteren. Onze oplossing bevat diverse dashboards waarmee het order to cash proces nauwkeurig gevolgd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het aantal verstuurde facturen per status en de top 5 van meest gefactureerde omzet. Ook kunnen diverse management rapportages vervaardigd worden.

Lees meer over O2C rapportages >

Rapportage dashboard in het o2c proces

Deze organisaties gingen je al voor

Amasus 150x150 Provincie Zeeland 150x150 Bredenoord 150x150 Abovo Media 150x150 Waterschap Aa en Maas 150x150 Filoform 150x150 WBL 150x150 Bredenoord 150x150 Distrimex 150x150 Gemeente Assen 150x150 gvl 150x150 Yodel 150x150 Segesta 150x150 Barentz 150x150 Welvaarts 150x150

Lees meer over Order to cash