4 min read

Debiteurenrisico verlagen: voorkom wanbetaling met kredietinformatie

Debiteurenrisico verlagen: voorkom wanbetaling met kredietinformatie

Als je goederen of diensten aan een klant hebt geleverd, dan wil je daar natuurlijk betaald voor krijgen. Vaak komt dat wel goed, maar toch bestaat er altijd een risico op wanbetaling. Vooral nu steeds meer bedrijven kampen met financiële problemen is er een kans dat jouw factuur onbetaald blijft. Met behulp van actuele en betrouwbare kredietinformatie kun je dit zogenoemde debiteurenrisico verlagen. We vertellen je graag hoe dat werkt.

 

Laten we beginnen bij het begin: want wat is precies het debiteurenrisico? Dit is het risico dat een bedrijf loopt bij het verstrekken van goederen of diensten op krediet aan klanten. Kortom: wanneer je eerst iets levert en pas achteraf een factuur stuurt en betaald krijgt. Het debiteurenrisico draait om de vraag: hoe groot is de kans dat de klant jouw factuur niet op tijd, of zelfs helemaal niet kan betalen?

Het debiteurenrisico is belangrijk omdat het directe invloed kan hebben op de financiële gezondheid van je bedrijf. Als klanten niet betalen, kan dit leiden tot liquiditeitsproblemen, cashflowtekorten en uiteindelijk tot financiële verliezen. Op papier is er geld, maar jij hebt het (nog) niet in handen en kunt het dus ook niet uitgeven.

Invloed economische onzekerheid op debiteurenrisico

Het is dan ook essentieel om het debiteurenrisico te beheren en te verlagen. Zeker vandaag de dag is het enorm belangrijk om hier bovenop te zitten. De kans dat bedrijven jouw facturen niet meer kunnen betalen, wordt namelijk steeds groter. Uit het jaarlijkse European Payment Report van credit managementorganisatie Intrum blijkt namelijk dat facturen momenteel steeds langer open blijven staan door financiële moeilijkheden bij de klant (61%), de stijgende rentes (59%) en de inefficiënte administratie (57%). Ook de stijgende inflatie (53%) wordt genoemd als belangrijke oorzaak van te late betalingen.

Daarnaast gaan steeds meer bedrijven failliet, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor je debiteurenrisico. Want wat gebeurt er als een klant failliet gaat terwijl hij nog openstaande rekeningen bij jou heeft?

bulbLEESTIP: Steeds meer bedrijven gaan failliet: ken jij jouw debiteurenrisico?

 

Debiteurenrisico beperken: weet met wie je zakendoet

Kortom; voor de financiële gezondheid van je bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat klanten jouw facturen gewoon op tijd betalen. Natuurlijk heb je nooit 100 procent garantie, maar je kunt het debiteurenrisico wel tot een minimum beperken door goed te weten met wie je zakendoet.

Voordat je überhaupt met iemand in zee gaat, is het dan ook verstandig om de kredietinformatie van de potentiële klant goed te bestuderen. Kredietinformatie zegt niet alleen iets over de kredietwaardigheid, maar bevat ook data over het betaalgedrag van de klant. Staat het bedrijf bekend als een notoire wanbetaler? Of heeft het bedrijf altijd alles keurig op tijd betaald?

Daarnaast bevat kredietinformatie vaak ook financiële gegevens, informatie over de structuur van het bedrijf, over de sector waarin het bedrijf werkzaam is en hoe het bedrijf ervoor staat in verhouding tot vergelijkbare bedrijven. Dit geeft een goed beeld van het bedrijf, wat helpt om een inschatting te maken van de risico’s die kleven aan een eventuele samenwerking.

Manieren waarop kredietinformatie nuttig kan zijn:

  • Kredietwaardigheid: Kredietinformatie geeft je een beoordeling van de kredietwaardigheid van een bedrijf of individu. Dit wordt vaak uitgedrukt in een kredietscore of kredietlimiet. Een hogere kredietscore geeft aan dat de debiteur een lager risico heeft en waarschijnlijk zijn betalingsverplichtingen nakomt.

  • Betalingsgeschiedenis: Kredietinformatie biedt inzicht in de betalingsgeschiedenis van een potentiële debiteur. Je kunt zien of ze eerdere betalingsproblemen hebben gehad, zoals achterstallige betalingen of wanbetalingen.

  • Financiële gezondheid: Kredietinformatie kan helpen de financiële gezondheid van een bedrijf te beoordelen. Je kunt zien of ze winstgevend zijn, een positief eigen vermogen hebben en goede liquiditeitsratio's hebben.

  • Bedrijfsinformatie: Kredietinformatie biedt vaak gedetailleerde informatie over een bedrijf, zoals de juridische structuur, eigendomsinformatie, bestuursleden en andere relevante gegevens. Bijvoorbeeld: wie is er tekenbevoegd binnen het bedrijf en tot welk bedrag? Dit moet namelijk wel kloppen met de contracten die jij met je klanten hebt gesloten. Met dit soort informatie krijg je beter inzicht in het bedrijf en kun je mogelijke risico's identificeren.

  • Sectorvergelijking: Kredietinformatie helpt een bedrijf te vergelijken met andere bedrijven in dezelfde sector. Je kunt zien hoe het presteert ten opzichte van zijn concurrenten en of het beter of slechter presteert dan de norm in de branche.


Neem beslissingen op basis van kredietinformatie

Op basis van de kredietinformatie kun je een aantal besluiten nemen die van invloed zijn op je debiteurenrisico. Dat begint natuurlijk met de vraag of je überhaupt iets wilt gaan leveren aan deze klant. En zo ja, welk kredietlimiet je daarbij hanteert.

Vervolgens kun je voor de volgende stappen in het Order to Cash proces alvast een aanpak opstellen. Iemand met een groter risico wil je waarschijnlijk sneller betalingsherinneringen sturen dan een klant met een onberispelijke kredietscore. Pas je debiteurenbeheer dus aan op basis van de kredietinformatie.

 

Blijf bestaande klanten monitoren

Kredietinformatie is niet alleen handig voor het screenen van nieuwe klanten. Het is namelijk ook verstandig om regelmatig je bestaande klanten te monitoren. De financiële situatie van klanten kan in de loop van de tijd immers veranderen, waardoor ook hun vermogen om hun betalingsverplichtingen na te komen anders wordt.

Door de kredietwaardigheid en het betaalgedrag van bestaande klanten regelmatig te evalueren, kun je potentiële risico’s tijdig identificeren. Vervolgens kun je proactief actie ondernemen om het debiteurenrisico te beheersen. Stel dat je ziet dat de financiële situatie bij de klant verslechtert. Dan kun je ervoor kiezen om het kredietlimiet van deze klant naar beneden bij te stellen. Je zou ook om aanvullende garanties kunnen vragen, zoals een bankgarantie of hogere aanbetaling.

"Er bestaat een kans dat klanten
achteraf niet (kunnen) betalen en dat de factuur open blijft staan"

 

Proactief debiteurenbeheer

Een andere optie is het aanscherpen van je debiteurenbeheer. Denk hierbij aan het proactief opvolgen van openstaande facturen, frequenter contact maken en herinneringen sturen, of strengere betalingsvoorwaarden opleggen, zoals kortere betalingstermijnen.

Hierbij is het wel echt belangrijk om de klantvriendelijkheid niet uit het oog te verliezen. Natuurlijk is het begrijpelijk dat jij er alles aan doet om je factuur betaald te krijgen, maar vergeet de mens aan de andere kant en de relatie die jij daarmee hebt opgebouwd vooral niet.

Werkkapitaal veiligstellen met Order to Cash

Voor de financiële gezondheid van jouw bedrijf is het belangrijk om het debiteurenrisico te beperken. Als facturen lange tijd of zelfs definitief onbetaald blijven, komt jouw werkkapitaal in het geding. Kredietinformatie kan goed helpen bij het inschatten én verlagen van het debiteurenrisico. Zo kun je besluiten om bepaalde bedrijven die op voorhand al een groot risico meebrengen, links te laten liggen. En als de situatie bij bestaande klanten opeens verandert, kun je daar op gepaste manier op inspelen.

Benieuwd naar andere manieren waarop (onderdelen van) het Order to Cash proces een rol speelt in het veiligstellen of zelfs vergroten van jouw werkkapitaal? Lees het in de whitepaper Cashflow verbeteren met Order to Cash: alles wat je moet weten

Download de whitepaper

Compliance in het Order to Cash Proces: uitdagingen en oplossingen

5 min read

Compliance in het Order to Cash Proces: uitdagingen en oplossingen

Het Order to Cash (O2C) proces is cruciaal voor de cashflow en de financiële gezondheid van een bedrijf. Het zorgvuldig volgen van regels en...

Lees verder
7 Order to Cash-uitdagingen voor Accounts Receivable

5 min read

7 Order to Cash-uitdagingen voor Accounts Receivable

De afdeling Accounts Receivable (AR) is verantwoordelijk voor het beheren van inkomsten die het bedrijf nog moet ontvangen voor producten of diensten...

Lees verder
Faillissementen in 2024: de impact op het kredietrisico van bedrijven

5 min read

Faillissementen in 2024: de impact op het kredietrisico van bedrijven

Het jaar is pas net begonnen, maar als we de voorspellingen moeten geloven staat het bedrijfsleven wereldwijd een zorgwekkend aantal faillissementen...

Lees verder