4 min read

Aantal faillissementen stijgt: ken jij jouw debiteurenrisico?

Aantal faillissementen stijgt: ken jij jouw debiteurenrisico?

Het aantal faillissementen zit flink in de lift. In de eerste vijf maanden van 2023 gingen in totaal 1211 bedrijven failliet, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is ruim de helft meer dan vorig jaar. Wat betekent dit voor jou? In hoeverre heeft het invloed op jouw debiteurenrisico? En wat is eigenlijk je debiteurenrisico?

 


Voor steeds meer bedrijven valt het doek. In de maanden januari tot en met mei van dit jaar gingen 1211 bedrijven en instellingen failliet, meldt het CBS. Een jaar eerder, in 2022, waren dat er nog 795 in diezelfde periode. Een stijging van meer dan 50 procent.

Oké, het aantal faillissementen ligt momenteel nog onder het niveau van vóór corona: in de eerste vijf maanden van 2019 werden 1628 bedrijven failliet verklaard. Desalniettemin is er dit jaar duidelijk sprake van een fikse stijging in het aantal faillissementen.

Voorspellingen stijging aantal faillissementen

En dat is niet geheel onverwachts, blijkt wel als we kijken naar voorspellingen van experts. Zo voorzag de researchafdeling van kredietverzekeraar Allianz-Trade een stijging van 58 procent in het aantal faillissementen in Nederland in 2023. Atradius, tevens kredietverzekeraar, voorspelde een stijging van maar liefst 79 procent ten opzichte van afgelopen jaar.

bulbLEESTIP: Late betaling door bedrijven neemt toe, wat nu?


Beurscommentator Jacob Schoenmaker van RTL Z deed daar nog een flinke schep bovenop en vertelde er niet gek van op te kijken als het aantal faillissementen dit jaar verdrievoudigt.

De belangrijkste oorzaak, volgens hem? Rente. Schoenmaker: “Afgelopen jaren was de rente negatief, en werden bedrijven dus ook in leven gehouden door gratis geld. Door de snel gestegen rente is daar een einde gekomen. Dat gaat een extra klap opleveren."

Waarom gaan meer bedrijven failliet?

Maar hoe komt het dan dat er dit jaar opeens zoveel meer bedrijven failliet gaan? Daar liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag. Ten eerste inderdaad de hogere rente, zoals Schoenmaker beschreef.

Een andere verklaring voor de stijging in het aantal faillissementen, is het feit dat velen nu pas de rekening krijgen voor de coronatijd. Zo bouwden bijna 240.000 Nederlandse ondernemers in die periode een flinke schuld op bij de Belastingdienst.

In oktober 2022 moest iedereen beginnen met aflossen, maar dat gaat niet bepaald van een leien dakje. Eind april 2023 hadden 96.850 ondernemers namelijk al een betalingsachterstand opgelopen. Meer dan 60.300 daarvan hadden zelfs nog helemaal niks van hun coronaschuld afgelost. Momenteel staat er nog een totaalbedrag van zo’n 16 miljard euro open. Staatssecretaris Van Rij (financiën) schreef onlangs aan de Tweede Kamer dat hij verwacht dat het terugbetalen van de coronaschuld impact zal hebben op de faillissementscijfers.

Daarnaast bestaat er nog een groep financieel ongezonde bedrijven die de afgelopen jaren alleen konden blijven bestaan dankzij de coronasteun die zij ontvingen van de overheid. Voor hen was dit slechts uitstel van executie; een deel van hen zal nu alsnog omvallen.

Verder zijn natuurlijk de prijzen van grondstoffen, energie én arbeid haast explosief gestegen in het afgelopen jaar. Niet iedereen kan dat meteen of volledig doorberekenen aan de klant. Als laatste levert de oorlog in Oekraïne ook nog eens extra financiële uitdagingen op.

Impact faillissementen op debiteurenrisico

Met het oplopende aantal faillissementen bestaat de kans dat klanten van jouw organisatie failliet gaan. Daardoor wordt jouw debiteurenrisico groter. Het debiteurenrisico is het risico dat een factuur niet (tijdig) wordt betaald.

Als je producten of diensten hebt geleverd, dan wil je daar ook voor betaald krijgen. Maar er bestaat een kans dat klanten daar achteraf niet voor (kunnen) betalen en dat de factuur open blijft staan. En dat debiteurenrisico wordt alleen maar groter als jouw klant failliet gaat voordat ‘ie heeft betaald.

Dat terwijl het voor jou en jouw werkkapitaal vervelende gevolgen kan hebben als facturen open blijven staan. Misschien kun je (mede) daardoor zelf niet meer aan je betalingsverplichtingen voldoen of moet je geplande investeringen uitstellen. Daarom wil je je debiteurenrisico zo veel mogelijk beperken.


Help, mijn klant is failliet. Wat nu?

Wat kun je (of moet je) doen als jouw klant failliet gaat voordat diegene heeft betaald voor de goederen of diensten die je hebt geleverd?

Zodra het onzeker is of een debiteur nog gaat betalen, dan wordt de betreffende klant aangemerkt als een zogenoemde ‘dubieuze debiteur’.

Bij een faillissement kun je in een brief aan de curator melding maken van het openstaande bedrag, of de geleverde goederen terugvragen. Dit heet een vordering. Het kan zijn dat de schuld of een deel hiervan alsnog wordt voldaan tijdens de afhandeling van het faillissement. De kans is echter groot dat de openstaande facturen van die klant niet meer betaald gaan worden. Dit betekent dat je het openstaande bedrag moet afschrijven en dat het, mits het bedrag de post ‘voorzieningen dubieuze debiteuren’ overschrijft, een verliespost wordt.

In dat geval kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst. En heb je een kredietverzekering? Dan kun je hier aanspraak op doen om (een deel van) je geld terug te krijgen.

 

"Er bestaat een kans dat klanten
achteraf niet (kunnen) betalen en dat de factuur open blijft staan"


Hoe kan ik mijn debiteurenrisico bepalen?

Nu steeds meer bedrijven failliet gaan, is het misschien wel belangrijker dan ooit om je debiteurenrisico onder controle te hebben. Je wilt er immers zoveel mogelijk aan doen om te voorkomen dat jij met lege handen achterblijft als jouw klant failliet gaat.

Daarvoor is het belangrijk om een goede inschatting te maken van jouw debiteurenrisico. Begin eens bij het kritisch kijken naar jouw klantenbestand. Is deze een beetje divers of ben je erg afhankelijk van een paar grote klanten? Als je erg vertrouwt op een handjevol grote partijen, dan kan de impact van een eventuele wanbetaling op jouw werkkapitaal erg groot zijn. Met een divers klantenbestand verminder je dit risico, omdat het verlies van één klant gemakkelijker kan worden opgevangen door de inkomsten van andere klanten.

Daarnaast speelt actuele en betrouwbare kredietinformatie van klanten een grote rol in het bepalen van het debiteurenrisico. Kredietinformatie kan op verschillende manieren helpen bij het inschatten in hoeverre een klant nu én straks in staat is om jouw facturen te betalen.

Debiteurenrisico verlagen met kredietinformatie

Wil je weten hoe je effectief je debiteurenrisico kunt verminderen? En ben je benieuwd hoe actuele kredietinformatie hierbij kan helpen? Lees dan de blog: Debiteurenrisico verlagen: voorkom wanbetaling met kredietinformatie 

of download de gratis whitepaper over hoe je je cashflow kunt verbeteren met Order to Cash.

Download de whitepaper

Risico op wanbetaling neemt toe, wat nu?

7 min read

Risico op wanbetaling neemt toe, wat nu?

Het risico oplate betaling of zelfs wanbetaling van facturen is groot, laten recente (opnieuw) zien. Bedrijven moeten vaak weken, zo niet maanden,...

Lees verder
Compliance in het Order to Cash Proces: uitdagingen en oplossingen

5 min read

Compliance in het Order to Cash Proces: uitdagingen en oplossingen

Het Order to Cash (O2C) proces is cruciaal voor de cashflow en de financiële gezondheid van een bedrijf. Het zorgvuldig volgen van regels en...

Lees verder
7 Order to Cash-uitdagingen voor Accounts Receivable

5 min read

7 Order to Cash-uitdagingen voor Accounts Receivable

De afdeling Accounts Receivable (AR) is verantwoordelijk voor het beheren van inkomsten die het bedrijf nog moet ontvangen voor producten of diensten...

Lees verder