3 min read

Faillissementen in 2024: de impact op het kredietrisico van bedrijven

Faillissementen in 2024: de impact op het kredietrisico van bedrijven

Het jaar is pas net begonnen, maar als we de voorspellingen moeten geloven staat het bedrijfsleven wereldwijd een zorgwekkend aantal faillissementen te wachten. Na de stijging van het aantal faillissementen van 1% in 2022 en 6% in 2023, wordt er voor 2024 maar liefst een stijging van 10%, door Allianz Trade voorspeld. Zulke hoeveelheden brengen veel neveneffecten met zich mee, bijvoorbeeld als het gaat om de impact die een faillissement heeft op het kredietrisico van bedrijven. Wat die gevolgen zijn en hoe je die het beste kunt voorkomen, lees je in deze blog.

 

Faillissementen in Nederland

Ook voor Nederland worden er allesbehalve positieve voorspellingen gedaan; daar waar er vorig jaar een toename van 59% aan faillissementen was, zal er dit jaar een groei van faillissementen van 28% zijn. Het goede nieuws is dat die toename in 2025 weer afzwakt naar een groei van 2%, maar desondanks zijn dit geluiden om rekening mee te houden de komende periode.

Maar hoe komt het dat er ineens een versnelling is van het aantal faillissementen? We zullen niet al te diep de details induiken, maar een van de grootste redenen hiervoor is een lager prijszettingsvermogen en de afgezwakte wereldwijde vraag. Combineer dat met de hoge kosten waar bedrijven mee te maken hebben, en je komt al gauw tot de conclusie dat winstgevendheid een flinke uitdaging is. Het gevolg? Een verslechtering van liquiditeitsposities. 

En zolang kasposities niet versterkt kunnen worden, gaan veel bedrijven een moeilijke tijd tegemoet. Vooral sectoren zoals horeca, transport, groothandel en detailhandel zitten met de handen in het haar. 

Voor sommige sectoren is de huidige situatie extreem moeilijk zoals horeca, transport, groothandel en detailhandel. Andere sectoren maken juist een inhaalbeweging, zoals de bouwsector. 

 

bulb LEESTIP: Liquiditeitspositie verbeteren met efficiënt debiteurenbeheer: zó doe je dat!

 

Faillissementen en kredietrisico: hoe zit dat eigenlijk?

Daar waar er sprake is van een toename aan faillissementen, speelt ook het onderwerp kredietrisico een belangrijke rol. In tijden van tegenslag is het daarbij van belang om grip te krijgen op de kredietrisico’s van je klantenbestand. Er is sprake van kredietrisico als er een risico bestaat dat een factuur niet of te laat wordt betaald. Het bepalen van een kredietrisico is essentieel, om te voorkomen dat wanbetaling zich verder ontpopt tot oorzaak van liquiditeitsproblemen, cashflowtekorten en financiële stress. 

Elke keer dat er een kredietrisico speelt bij een klant, brengt dat je eigen financiële gezondheid in gevaar. En gaat een klant in de tussentijd failliet? Dan is de kans dat de factuur nog wordt betaald nog vele malen kleiner. Ondertussen staat ook je eigen vermogen om te voldoen aan betalingsverplichtingen op het spel. Het is daarom zaak om kredietrisico’s zo vroeg mogelijk te signaleren, voorkomen en op te lossen.

 

Hoe bepaal je het kredietrisico? 

Nu we de storm zien aankomen, is het verstandig om bovenop de mogelijke kredietrisico’s te zitten en daarop te handelen. Om de kredietrisico’s in kaart te brengen, zul je je klantenbestand onder de loep moeten nemen. Als je bijvoorbeeld een klein aantal klanten hebt, is het vrij riskant als daar een deel van wegvalt door faillissement. Bij een groter klantenbestand is dat probleem iets kleiner, omdat je inkomsten worden verspreid over de gehele linie. 

Kijk ook goed naar de kredietinformatie van klanten om het kredietrisico te bepalen. Die informatie is er niet voor niks: maak er dus goed gebruik van om een inschatting te maken van de betalingscapaciteit van de klant. 

 

bulb LEESTIP: Dreigend tekort aan credit managers: is digitalisering het antwoord?

 

Wat te doen bij faillissement?

Scenario: je klant is failliet gegaan, en er heeft geen betaling plaatsgevonden van de door jou verstuurde factuur. Wat nu?

Bij onzekerheid of er nog betaald zal worden, spreken we van de zogeheten ‘dubieuze debiteur’. In dat geval kun je overgaan tot een vordering. Een vordering maak je door bij de curator in kwestie een melding te maken van het verschuldigde bedrag. Mogelijk wordt er nog (deels) overgegaan tot betaling tijdens het faillissement, maar die kans is realistisch gezien niet groot. Wanneer daar sprake van is, schrijf je het openstaande bedrag als verliespost. Dat betekent gelukkig dat je in elk geval de btw kunt terugvragen bij de Belastingdienst, en mocht je een kredietverzekering hebben, dan kun je die nu inzetten om je geld (deels) terug te krijgen. 

 

Monitor het kredietrisico van je klanten

Als het goed is, heb je klanten al eerder gescreend bij aanvang van jullie samenwerking of overeenkomst. Het is daarnaast raadzaam om ook daarna met regelmaat de kredietinformatie van je klanten te bekijken. Een faillissement kan zomaar ineens heel snel gaan, dus je wilt vermijden dat je te lang hebt gewacht met het monitoren van cruciale data. 

Zowel de klant als jij zijn ermee geholpen als mogelijke problemen vroegtijdig worden opgelost. Daarnaast kunnen er maatregelen worden getroffen om jezelf in te dekken, zoals het afstemmen van aanvullende garanties van betaling. 

 

Whitepaper
Slim factureren en incasseren

Over het automatiseren van het order-to-cash proces.

Download de whitepaper


De link opent in een nieuw venster.

cashflow-diesis

 

 

Beheren is beter dan bezuren 

Niets gaat boven gedegen debiteurenbeheer. Denk dan aan regelmatige contactmomenten, geplande betalingsherinneringen, kortere betalingstermijnen en het proactief handelen naar aanleiding van openstaande facturen. 

De balans tussen klantvriendelijkheid en adequaat handelen is daarbij een uitdaging, maar desondanks belangrijk. Bovendien zal het niet de eerste keer zijn dat debiteurenbeheer ook voor de klant die mogelijk in zwaar weer zit, uitkomst biedt. Door in oplossingen te denken en die als zodanig te opperen bij de debiteur, zal een klant mogelijk eerder geneigd zijn om over te gaan tot betaling. Een schuld minder, voor zowel jouw bedrijf als de klant. 

 

Meer informatie? 

Wil je graag meer informatie, of heb je behoefte aan persoonlijk advies? We denken graag met je mee!

Neem contact op  of download de whitepaper over Order to Cash automatisering



7 Order to Cash-uitdagingen voor Accounts Receivable

5 min read

7 Order to Cash-uitdagingen voor Accounts Receivable

De afdeling Accounts Receivable (AR) is verantwoordelijk voor het beheren van inkomsten die het bedrijf nog moet ontvangen voor producten of diensten...

Lees verder
Faillissementen in 2024: de impact op het kredietrisico van bedrijven

5 min read

Faillissementen in 2024: de impact op het kredietrisico van bedrijven

Het jaar is pas net begonnen, maar als we de voorspellingen moeten geloven staat het bedrijfsleven wereldwijd een zorgwekkend aantal faillissementen...

Lees verder
Dreigend tekort aan credit managers: is digitalisering het antwoord?

4 min read

Dreigend tekort aan credit managers: is digitalisering het antwoord?

In de wereld van de B2B-markt is debiteurenbeheer een cruciaal onderdeel van het Order to Cash proces. Het zorgt ervoor dat bedrijven hun financiële...

Lees verder