3 min read

Faillissementen stijgen flink in 2024: de impact op het kredietrisico

Faillissementen stijgen flink in 2024: de impact op het kredietrisico

In het eerste kwartaal van 2024 zijn ruim 46 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze stijging in het aantal faillissementen heeft impact op het kredietrisico of debiteurenrisico: het risico dat je niet betaald krijgt terwijl je wel geleverd hebt. Wat de gevolgen hiervan zijn en hoe je die het beste kunt voorkomen, lees je in deze blog.

 


Faillissementen in Nederland

In de eerste drie maanden van 2024 gingen er volgens het CBS dus ruim 46 procent meer bedrijven op de fles dan in dezelfde periode een jaar eerder. Of daar de komende kwartalen veel verandering in zal komen, is twijfelachtig. Kredietverzekeraar Atradius voorspelt namelijk dat er in 2024 38% meer bedrijven failliet zullen gaan dan in 2023. En dat terwijl er vorig jaar ook al sprake was van een stijging van 48%.

Maar hoe komt het dat er ineens zo'n stijging is in het aantal faillissementen? We zullen niet al te diep de details induiken, maar onder meer het terugbetalen van de coronasteun en de hogere rentes zorgen ervoor dat veel bedrijven in de financiële problemen komen. Combineer dat met de hoge kosten waar bedrijven mee te maken hebben, en je komt al gauw tot de conclusie dat winstgevendheid een flinke uitdaging is. 

En zolang kasposities niet versterkt kunnen worden, gaan veel bedrijven een moeilijke tijd tegemoet. Vooral sectoren zoals horeca, transport, groothandel en detailhandel zitten met de handen in het haar. 

Voor sommige sectoren is de huidige situatie extreem moeilijk zoals horeca, transport, groothandel en detailhandel. Andere sectoren maken juist een inhaalbeweging, zoals de bouwsector. 

💡LEESTIP: Liquiditeitspositie verbeteren met efficiënt debiteurenbeheer: zó doe je dat!

 

Faillissementen en kredietrisico: hoe zit dat eigenlijk?

Daar waar er sprake is van een toename aan faillissementen, speelt ook het onderwerp kredietrisico -ook wel debiteurenrisico genoemd- een belangrijke rol. Elke keer dat je een product of dienst levert en daarna pas de factuur uitreikt, bestaat de kans dat je niet betaald krijgt. Dit risico heet het kredietrisico of debiteurenrisico.

Hoe groter de kans dat jij je geld niet krijgt, hoe groter het kredietrisico. Gaat een klant in de tussentijd failliet? Dan is de kans dat de factuur wordt betaald vrijwel nihil. Ondertussen staat ook je eigen vermogen om te voldoen aan betalingsverplichtingen op het spel. Het is daarom zaak om kredietrisico’s zo vroeg mogelijk te signaleren, voorkomen en op te lossen.

Hoe bepaal je het kredietrisico? 

Nu we de storm zien aankomen, is het verstandig om bovenop de mogelijke kredietrisico’s te zitten en daarop te handelen. Om de kredietrisico’s in kaart te brengen, zul je je klantenbestand onder de loep moeten nemen. Als je bijvoorbeeld een klein aantal klanten hebt, is het vrij riskant als daar een deel van wegvalt door faillissement. Bij een groter klantenbestand is dat probleem iets kleiner, omdat je inkomsten worden verspreid over de gehele linie. 

Kijk ook goed naar de kredietinformatie van klanten om het kredietrisico te bepalen. Die informatie is er niet voor niks: maak er dus goed gebruik van om een inschatting te maken van de betalingscapaciteit van de klant. 

📖LEES OOK: Risico op wanbetaling neemt toe, wat nu?

Wat te doen bij faillissement?

Scenario: je klant is failliet gegaan, en er heeft geen betaling plaatsgevonden van de door jou verstuurde factuur. Wat nu?

Bij onzekerheid of er nog betaald zal worden, spreken we van de zogeheten ‘dubieuze debiteur’. In dat geval kun je overgaan tot een vordering. Een vordering maak je door bij de curator in kwestie een melding te maken van het verschuldigde bedrag. Mogelijk wordt er nog (deels) overgegaan tot betaling tijdens het faillissement, maar die kans is realistisch gezien niet groot. Wanneer daar sprake van is, schrijf je het openstaande bedrag als verliespost. Dat betekent gelukkig dat je in elk geval de btw kunt terugvragen bij de Belastingdienst, en mocht je een kredietverzekering hebben, dan kun je die nu inzetten om je geld (deels) terug te krijgen. 

Monitor het kredietrisico van je klanten

Als het goed is, heb je klanten al eerder gescreend bij aanvang van jullie samenwerking of overeenkomst. Het is daarnaast raadzaam om ook daarna met regelmaat de kredietinformatie van je klanten te bekijken. Een faillissement kan zomaar ineens heel snel gaan, dus je wilt vermijden dat je te lang hebt gewacht met het monitoren van cruciale data. 

Zowel de klant als jij zijn ermee geholpen als mogelijke problemen vroegtijdig worden opgelost. Daarnaast kunnen er maatregelen worden getroffen om jezelf in te dekken, zoals het afstemmen van aanvullende garanties van betaling. 

Beheren is beter dan bezuren 

Niets gaat boven gedegen debiteurenbeheer. Denk dan aan regelmatige contactmomenten, geplande betalingsherinneringen, kortere betalingstermijnen en het proactief handelen naar aanleiding van openstaande facturen. 

De balans tussen klantvriendelijkheid en adequaat handelen is daarbij een uitdaging, maar desondanks belangrijk. Bovendien zal het niet de eerste keer zijn dat debiteurenbeheer ook voor de klant die mogelijk in zwaar weer zit, uitkomst biedt. Door in oplossingen te denken en die als zodanig te opperen bij de debiteur, zal een klant mogelijk eerder geneigd zijn om over te gaan tot betaling. Een schuld minder, voor zowel jouw bedrijf als de klant. 

 

Meer informatie? 

Wil je graag meer informatie, of heb je behoefte aan persoonlijk advies? We denken graag met je mee!

Neem contact op  

 

Meer weten over werkkapitaalbeheer, DSO en credit management? 


Download onze whitepaper: Cashflow verbeteren met Order to Cash

Download de whitepaper

 

 



Efficiënt e-mailbeheer: ontdek de mogelijkheden van automatisering

3 min read

Efficiënt e-mailbeheer: ontdek de mogelijkheden van automatisering

E-mail is een onmisbaar onderdeel van ons professionele leven geworden, ideaal voor het afhandelen van werkgerelateerde communicatie. Tegelijkertijd...

Lees verder
E-facturatie wordt de norm: ben jij er klaar voor?

4 min read

E-facturatie wordt de norm: ben jij er klaar voor?

In België en Duitsland is besloten om elektronische facturatie voor zakelijke transacties verplicht te stellen. Hiermee volgen zij het voorbeeld van ...

Lees verder
Faillissementen stijgen flink in 2024: de impact op het kredietrisico

5 min read

Faillissementen stijgen flink in 2024: de impact op het kredietrisico

In het eerste kwartaal van 2024 zijn ruim 46 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit cijfers...

Lees verder